به طور قطع یکی از به یادماندنی ترین شرکت های ساخت جواهر، برند طلای تیفانی است که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۸۳۷ بر می گردد. این تاریخ زمانی است که چارلز لوئیس تیفانی ۲۵ ساله به همراه دوستش جان بی یانگ یک فروشگاه زیورآلاتی کوچک در خیابانی واقع در شهر نیویورک البته با کمک هزار دلاری پدر چارلز راه اندازی کردند. به همین دلیل تا مدتها پیش نام این برند با عنوان تیفانی اند یانگ شناخته میشد.
اولین مؤسس برند تیفانی یعنی چارلز لوئیس تیفانی اولین فروشگاه خود را در خیابان برادوی در نیویورک با کمک هزینه هزار دلاری پدرش تأسیس کرد. به سبب موقعیت مکانی که این فروشگاه داشت، به زودی مورد توجه بانوان ثروتمند آمریکایی قرار گرفت. بانوانی که به دنبال سبک های جدید جواهرات آمریکایی یا سبک های زمان ویکتوریا بودند.
تیفانی در ابتدای مسیر، در حوزه “لوازمالتحریر و کالاهای فانتزی” شروع به فعالیت کرد و پس از آن بود که در دهه 1840 به سراغ تولید و طراحی جواهرات رفت. زودتر از چیزی که تیفانی و دوستش انتظار داشتند، نام برند جواهرات تیفانی در سراسر آمریکا پیچید. علت آن هم چیزی جز طراحی های ساده این برند نبود و مدیران کمپانی تیفانی اند کو معتقد بودند که سادگی رمز پیشرفتشان است. آنها جهان طبیعی را منبع اصلی الهام خود در طراحی هایشان می دانستند و سعی بر این داشتند تا با حفظ سادگی در طرح ها بیشترین هماهنگی را با جهان هستی و طبیعت داشته باشند.
سرانجام از دهه 1840 تا 1880 اتفاقات محدود اما بزرگی باعث شدند که برند جواهرات تیفانی اند کو بیش از پیش محبوب و مشهور شود. برای مثال در سال ۱۸۶۱، آبراهام لینکلن، ساخت جامی از طلا را به شرکت تیفانی سپرد که قرار بود برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری از آن رونمایی شود. تیفانی وظیفه خودش را به بهترین شکل به سرانجام رساند و این اتفاق به نقطه عطفی در فعالیت او تبدیل شد. پس از این رخداد، تیفانی به محبوب ترین برند جواهرات برای همسر رئیسجمهور آمریکا تبدیل شد.
یکی دیگر از اتفاقاتی که به شنیده شدن هرچه بیشتر نام تیفانی کمک کرد، خریداری بزرگ ترین و مرغوب ترین الماس زرد رنگ جهان توسط این کمپانی بود. در سال 1878 چارلز لوئیس تیفانی بزرگ ترین و بهترین الماس زرد جهان را خریداری کرد. این خبری بود که مانند بمب در سرتاسر جهان پیچید. این الماس با قیراط 287.42 به نام “الماس تیفانی” نامگذاری شد.
هفت سال پس از این اتفاق، برند تیفانی اند کو این افتخار را به دست آورد که برای دومین بار نشان بزرگ ایالاتمتحده آمریکا را طراحی کند. تمام این اتفاقات دست به دست هم دادند تا برند تیفانی به سرعت در رده گران قیمت ترین و معروف ترین برندهای جهانی قرار گیرد، البته که کیفیت و طراحی منحصر به فرد محصولات این برند هم در ارزشمندی آن بی تأثیر نبود. چرخه تولید تیفانی تنها به جواهرات محدود نمیشود. این کمپانی بزرگ محصولات لوکس متعددی را به چرخه تولید خود وارد کرده است؛ اما میتوان گفت که شهرت هیچ یک از محصولات تیفانی به اندازه شهرت آن در طراحی، ساخت و فروش طلا و جواهراتش نیست.
این کمپانی معروف در سال 2008 با شرکت سافت بانک، اپراتور ژاپنی تلفن همراه، برای تولید تعداد بسیار محدودی از تلفن همراه قرار داد همکاری امضا کرد. در این تلفن های همراه حدود 400 الماس با وزن 20 قیراط به کار رفته بود که قیمتی حدود 100 میلیون ین برای آنها برآورد شده بود.
این کمپانی بزرگ امروزه در بیش از 22 کشور جهان شعبه دارد و شعبه مرکزی آن همچنان در شهر نیویورک و در ایالات متحده آمریکا واقع است. در سال 2013 سرمایه کلی این کمپانی حدود 8.8 میلیارد دلار محاسبه شد و با 9000 کارمند جزو بزرگترین کمپانی های جهان جای گرفت. امروزه محصولات تیفانی شامل جواهرات طلا، نقره، الماس، ساعت، عطر، کریستال، چینی و برخی لوازم لوکس و چرمی می باشد. در حال حاضر نحوه فروش و عرضه محصولات این شرکت بزرگ به صورت مستقیم و آنلاین صورت می گیرد.
هر چند در آغاز، tiffany یک کمپانی تجمل گرا بود که همه مردم توان خرید از آن را نداشتند ولی با این حال توانست با گستردگی محصولاتش برای طیف های گوناگون جامعه به موفقیت بیشتری دست یابد و همیشه طرح ها و مدل های ارزان تری هم بود که هر فردی می توانست آن را تهیه کند. نکته جالب برای کمپانی تیفانی این بود که همه محصولات با هر قیمتی را داخل یک جعبه آبی رنگ مزین به یک ربان ابریشمی سفید به مشتریان خود عرضه می کرد.
خطوط اصلی تولید در کمپانی تیفانی شامل مجموعه ای از جواهرات ظریف، ساعت های مچی، کالاهای نقره استرلینگ، کریستال، چینی، لوازم التحریر و وسایل فانتزی، عطر و لوازم شخصی است. البته که طلا و جواهرات بیشترین میزان تولید و فروش را به خود اختصاص داده اند. جواهرات تیفانی شامل انواع زنجیر و گردنبند، انواع دستبند، انگشتر و حلقه های نامزدی، انواع گوشواره، دکمه سردست و انواع آویز طلاست.